Οι γονείς του οκτάχρονου Συμεών παραπονούνται ότι η επαφή τους με τον δάσκαλο του παιδιού δεν είναι, κατά τη γνώμη τους, ικανοποιητική. Πιστεύουν ότι δεν καταλαβαίνει το παιδί τους, ότι εξαντλεί την αυστηρότητά του σ’ αυτό και το αδικεί.
Θεωρούν ότι είναι αδιάφορος, ίσως και ακατάλληλος για τον ρόλο του. Συνήθως τους αναθέτει πολλές εργασίες για το σπίτι. Συχνά τους φωνάζει, κάνει διαρκώς παρατηρήσεις, επιβάλλει τιμωρίες, δεν ενθαρρύνει τα παιδιά κ.λπ.
Aπό την πλευρά τους, οι δάσκαλοι διαπιστώνουν ότι οι γονείς συχνά παρεμβαίνουν στο έργο τους, είναι επιφυλακτικοί απέναντί τους και δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους αυτά που τους λένε. Αναφέρουν ότι πολλοί γονείς απουσιάζουν από τις τακτικές συγκεντρώσεις για την ενημέρωσή τους.
Eπίσης, για κάθε δυσκολία που παρουσιάζει το παιδί στο σχολείο, αποδίδουν με μεγάλη ευκολία την ευθύνη στον δάσκαλο, υποδεικνύοντάς του τι να κάνει. Πράγματι, σε κάποιες περιπτώσεις –ευτυχώς λίγες– η συνεργασία γονιών-δασκάλων δεν είναι ικανοποιητική.
Τι μπορείτε να κάνετε
-Προσεγγίζετε με ευγένεια τον δάσκαλο του παιδιού σας.
-Αφήνετε να σας ενημερώσει εκείνος πρώτα για τον μαθητή του.
-Σκεφτείτε από πριν τις ερωτήσεις που έχετε σκοπό να του θέσετε.
-Δείχνετε εμπιστοσύνη σε αυτά που σας λέει.
-Δείξτε του ότι αναγνωρίζετε την προσπάθειά του.
-Αν το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία στο σχολείο, συζητήστε με τον δάσκαλο και μη διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθειά του.
-Mην παραπονείστε για την αυστηρή βαθμολογία ή την αντιμετώπισή του.
-Αν έχετε διαφορετική άποψη, συζητήστε μαζί του τα κριτήρια με βάση τα οποία αξιολογεί το παιδί.
-Μη φύγετε ποτέ χωρίς να του πείτε μια καλή κουβέντα, ας είναι κι ένα απλό «ευχαριστώ» για τον χρόνο που σας διέθεσε.
-Oι εκπαιδευτικοί έχουν μεγάλη πείρα με τα παιδιά. Eπίσης, οι περισσότεροι διαθέτουν ευαισθησία και ενδιαφέρον για τους μαθητές τους. –Oι γονείς που δεν σέβονται το έργο του εκπαιδευτικού είναι εύλογο ότι δεν θα βρουν στο πρόσωπο του δασκάλου έναν πρόθυμο συνεργάτη.
Στις σπάνιες περιπτώσεις που κρίνετε ότι η συμπεριφορά του δασκάλου προς τους μαθητές ή το ενδιαφέρον για το λειτούργημά του δεν συνάδουν με τον ρόλο του ασφαλώς και θα πρέπει να αντιδράσετε. Αρχικά οφείλετε να το συζητήσετε μαζί του και, στη συνέχεια, να μιλήσετε με άλλους γονείς, προκειμένου να διαπιστώσετε αν συμμερίζονται τις απόψεις σας.
Μη διστάσετε να το αναφέρετε στον διευθυντή του σχολείου ή στον σύλλογο γονέων και, αν δεν αλλάξει η κατάσταση, τότε η μόνη λύση είναι να απευθυνθείτε στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο, τα παιδιά δεν θα πρέπει να γίνονται δέκτες της δυσφορίας σας για τον δάσκαλό τους, γιατί αυτό δεν θα τα βοηθήσει.
Ο ρόλος του δασκάλου δεν θα πρέπει να απαξιώνεται στα μάτια τους εξαιτίας ενός ανεπαρκούς εκπροσώπου του.
Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος