Aρκετοί μαθητές ακόμα και οι πιο «καλοί» συναντούν δυσκολίες κατά τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Τα παιδιά εξακολουθούν να χρειάζονται το συγκεκριμένο και καθοδηγητικό τρόπο διδασκαλίας που είχαν συνηθίσει στο Δημοτικό.
Στο Γυμνάσιο, όμως, τα πράγματα αλλάζουν. Οι τάξεις είναι συνήθως μεγαλύτερες και τα περισσότερα παιδιά, στην αρχή τουλάχιστον, είναι άγνωστα. Η διδασκαλία γίνεται πολύ πιο αφηρημένη, γεγονός που απαιτεί μεγαλύτερη συμμετοχή και προσπάθεια από τα ίδια τα παιδιά. Αλλά και το περιβάλλον είναι διαφορετικό· το κτίριο του σχολείου είναι μεγαλύτερο, με περισσότερες τάξεις, οι καθηγητές είναι πολλοί και μάλιστα κάθε μάθημα διδάσκεται από διαφορετικό καθηγητή.
Βοηθήστε το παιδί σας να προσαρμοστεί…
• Αφιερώστε του αρκετό χρόνο, ώστε να μπορεί να σας εκμυστηρευθεί τυχόν ανησυχίες ή προβληματισμούς του. Τα παιδιά αισθάνονται μεγάλη ανασφάλεια στην πρώτη τάξη του Γυμνασίου. Νιώθουν άβολα με την ανωνυμία τους στην αυλή του σχολείου, στις τάξεις, ανάμεσα σε τόσους άγνωστους συμμαθητές. Στην Στ΄ Δημοτικού ήταν τα μεγαλύτερα παιδιά, τώρα στην Α΄ Γυμνασίου είναι τα πιο μικρά.
• Αποφεύγετε να το πιέζετε και να δραματοποιείτε την είσοδό του στην Α΄ Γυμνασίου, λέγοντάς του ότι τώρα τελείωσαν τα παιχνίδια, πρέπει να σοβαρευτεί, ή τώρα έχει μόνο διάβασμα κ.λπ. Μ’ αυτό τον τρόπο αυξάνεται η αγωνία και η ανασφάλειά του, χωρίς να πετυχαίνετε ουσιαστικό αποτέλεσμα.
• Εξασφαλίστε ελεύθερο χρόνο για το χόμπι του, για παιχνίδι, για τους φίλους του, για τις παλιές του γνωριμίες που δεν είναι μαζί του στο καινούριο σχολείο.
• Ενθαρρύνετέ το και δείξτε την ικανοποίησή σας για όλα εκείνα που μπορεί να κάνει.
• Μην περιμένετε από το παιδί να αρχίσει ξαφνικά να συμπεριφέρεται, να μιλά και να αντιδρά σαν μεγάλος, μόνο και μόνο επειδή πήγε στο Γυμνάσιο.
• Δημιουργήστε και κρατήστε κάποια επαφή με καθέναν από τους καθηγητές του. Ζητήστε τη συμβουλή τους και ενημερώστε τους για τους δικούς σας προβληματισμούς.
Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος