Επιστροφή στο σχολείο μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων
Οι Χριστουγεννιάτικες διακοπές έφτασαν στο τέλος τους και όλοι, μικροί και μεγάλοι, προσπαθούν να επανέλθουν στους ρυθμούς και στις απαιτήσεις της καθημερινότητας.
Από την πλευρά των παιδιών είναι δύσκολο να επιστρέψουν στο σχολείο, στις δραστηριότητές τους και στα διαβάσματά τους, μετά από 2 εβδομάδες περίπου απουσίας, παιχνιδιού και ανεμελιάς, γι’ αυτό και χρειάζονται περισσότερο χρόνο προσαρμογής και κατανόησης.
Τα Χριστούγεννα, βέβαια, αποτελούν ένα αναγκαίο διάλειμμα για τα παιδιά, από το καθημερινό φορτωμένο τους εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για να φορτίσουν τις μπαταρίες τους και για να επανέλθουν δυναμικά στις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις.
Η περίοδος προσαρμογής ποικίλει ανάλογα το παιδί, μπορεί, δηλαδή, σε κάποια παιδιά να μη διαρκέσει περισσότερες από κάποιες μέρες και σε κάποια άλλα να δυσκολευτούν τόσο, που οι γονείς να παρατηρήσουν σημάδια παλινδρόμησης ή ακόμα και να κάνουν τα ίδια «κοιλιά» στα μαθήματά τους. Σε κάθε περίπτωση αυτό που έχει ουσία είναι να εντοπίσουμε το τι δυσκολεύει πραγματικά το παιδί και πως μπορούμε να το βοηθήσουμε, ώστε να διευκολύνουμε την επιστροφή του στο σχολείο, για να μην είναι τόσο τραυματική.
Αυτό το οποίο οφείλουμε να κατανοήσουμε είναι ότι για το παιδί είναι δύσκολο και καθόλου απλό, να αφήσει πίσω του την πολύωρη απασχόληση του με τα παιχνίδια, τον ύπνο του και τις βόλτες του και να επικεντρωθεί πλέον στο διάβασμα του και στις υποχρεώσεις της καθημερινότητάς του. Οπότε χρειάζεται να αναγνωρίσουμε ότι είναι απολύτως φυσιολογικό η δυσκολία και η δυσφορία που αισθάνεται, να του εξηγήσουμε αυτά που καλείται να αντιμετωπίσει, να του επιτρέψουμε, φυσικά, να αισθάνεται έτσι και να το ενισχύσουμε στο να εκφραστεί.
Πάντως ακόμη κι αν το παιδί δυσκολευτεί περισσότερο από τα άλλα, να ξέρετε ότι αργά ή γρήγορα θα έρθει η στιγμή που θα προσαρμοστεί.
Πώς μπορούμε εμείς να βοηθήσουμε στην σταδιακή προσαρμογή του παιδιού;
1. Βάζουμε κανόνες για την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά και επαναφέρουμε τον ύπνο στα φυσιολογικά επίπεδα, 2-3 μέρες πριν την επιστροφή των παιδιών στο σχολείο. Αυτό δεν θα γίνει ολοκληρωτικά, αλλά σταδιακά, αφού πρώτα έχει γίνει μια κουβέντα και έχουμε εξηγηθεί μεταξύ μας, με υπομονή, με ψυχραιμία και κυρίως με κανέναν τόνο αγριάδας στη φωνή μας.
2. Συζητάμε όλοι μαζί για τις διακοπές που πέρασαν και το διάστημα που έρχεται και βάζουμε νέους στόχους για την νέα χρονιά που μπήκε.
3. Οργανωνόμαστε μαζί με το παιδί. Τσεκάρουμε, δηλαδή, από την αρχή όλα όσα χρειάζεται το παιδί από σχολικά είδη και προετοιμαζόμαστε ώστε να επιστρέψει στο σχολείο με όλα τα απαραίτητα εφόδια. Όπως επίσης ελέγχουμε προσεχτικά και τις εργασίες και τις σημειώσεις του. Οργανωνόμαστε, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τις εργασίες.
4. Μια αυθόρμητη οικογενειακή βόλτα το Σαββατοκύριακο ή το κάλεσμα φίλων στο σπίτι και μετά την έλευση των εορταστικών διακοπών.
5. Η επιλογή και η υλοποίηση μιας κατασκευής στο σπίτι καθημερινά μετά την ολοκλήρωση του διαβάσματος. Δείχνοντας στο παιδί ότι το διάβασμα αποτελεί την κορυφή των προτεραιοτήτων και σε δεύτερο χρόνο ικανοποιείται και η ανάγκη του για δημιουργικότητα και φαντασία. Το διάβασμα, φυσικά, δεν θα πρέπει να στερεί από το παιδί τον χρόνο του για παιχνίδι και την επαφή με τους φίλους του, γιατί είναι λογικό να το αντιμετωπίζει εχθρικά. Θα πρέπει, λοιπόν, να περιλαμβάνει το πρόγραμμα του παιδιού όσο τον δυνατόν όλες τις ανάγκες του και έχοντας σχολείο και μη.
6. Να ακούμε το παιδί μας, να κατανοούμε τις ανάγκες και τα συναισθήματά του, να μην το κρίνουμε γι’ αυτά, να αναγνωρίζουν τις δυνατότητές του, να του δίνουμε την δυνατότητα να συμμετέχει ενεργά στην λήψη αποφάσεων, ενεργοποιώντας και αναπτύσσοντας, έτσι, τις δεξιότητές του.
Εν κατακλείδι, όπως όλα τα ωραία, έτσι και οι Χριστουγεννιάτικες διακοπές τελείωσαν και φέτος και οι σταθερές αλλαγές έρχονται πάντα με ηρεμία και ψυχραιμία, φέρνοντας παραδείγματα προηγούμενων ετών ή επικαλούμενοι φίλους του παιδιού μας που τηρούν το ίδιο πρόγραμμα με εκείνο. Το πιο βασικό, την πρώτη μέρα του σχολείου, ξυπνήστε νωρίς, αγκαλιάστε το παιδί σας, πάρτε μαζί πρωινό και συνοδεύστε το στο σχολείο με χαμόγελο και θετική διάθεση.
Ειρήνη Μ. Χαλκιαδάκη, Νηπιαγωγός-Ειδική Παιδαγωγός (BSc, MSc)