Το Σχέδιο Δράσης στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στο δήμο Αγίου Βασιλείου
Το σχέδιο δράσης (πρότζεκτ) αποτελεί ένα από τα βασικά μαθήματα τα οποία διδάσκονται στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), όπως και στο παράρτημα του ΣΔΕ Ρεθύμνου στο Σπήλι, το οποίο φιλοξενεί και στηρίζει ο δήμος Αγίου Βασιλείου.
Στόχος του μαθήματος αυτού είναι δημιουργηθούν ομάδες εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών με σκοπό να πραγματοποιήσουν μια ενεργητική και ευχάριστη δραστηριότητα. Το κέρδος που θα αποκομίσουν οι μαθητές, δεν είναι τόσο οι γνώσεις και οι δεξιότητες, όσο η ομαδικότητα, η συμμετοχή και η συλλογική δράση. Είναι μια διαδικασία για να ενισχυθεί η συμμετοχή, η συνεργασία, οι κοινωνικές δεξιότητες, η συλλογικότητα και ο δεσμός των μαθητών και των εκπαιδευτικών σε μια ενιαία ομάδα.
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του ΣΔΕ στο Σπήλι, αποφασίσαμε να πάμε ένα βήμα πιο πέρα και να καταργήσουμε το διαχωρισμό μαθητής – εκπαιδευτικός στην ομάδα εργασίας, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε μια συλλογικότητα, μια ενιαία ομάδα εργασίας με ισότιμα ενεργά μέλη, με στόχο παράλληλα να πραγματοποιήσουμε ευχάριστες δραστηριότητες σαν σύνολο.
Το θέμα του σχεδίου δράσης που επιλέξαμε έχει να κάνει με την Χειροτεχνία και την Τέχνη, με μικρές χειροποίητες καλλιτεχνικές κατασκευές, οι οποίες θα φέρουν στην επιφάνεια την καλλιτεχνική φύση και κλίση που διαθέτει κάθε μέλος της ομάδας αυτής.
Έτσι, τα οφέλη της επαφής με την τέχνη και η χαρά της δημιουργίας θα είναι απτά και εμφανή τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς.
Η αρχική στοχοθεσία του Σχεδίου Δράσης μας ήταν οι εκπαιδευόμενοι και μαζί τους και οι εκπαιδευτικοί
• να έρθουν σε επαφή με διάφορες μορφές τέχνης
• να εμπλακούν ενεργά και να συμμετάσχουν σε ομαδικές δραστηριότητες με στόχο χειροποίητες κατασκευές και χειροτεχνίες
• να αλληλοεπιδράσουν μεταξύ τους και να συνεργαστούν με σκοπό να παράγουν ένα έργο.
• να έρθουν σε επαφή με χώρους παραγωγής τέχνης και χειροτεχνίας, όπως εργαστήρια χειροτεχνίας και κατασκευών
• να έρθουν σε επαφή με την καλλιτεχνική τους πλευρά, να την ενεργοποιήσουν και να απολαύσουν την ικανοποίηση της παραγωγής ενός έργου
• να ανακυκλώσουν άχρηστα ή φυσικά υλικά για να παράγουν χειροτεχνίες και κατασκευές
Το ταξίδι μας ξεκίνησε περίπου στα μέσα του Δεκέμβρη, όπου με φυσικά υλικά, χρώματα και κόλες, δημιουργήσαμε χριστουγεννιάτικα στολίδια και δέντρο στην πρώτη μας συλλογική δράση που την ονομάσαμε «Το οικολογικό μας δέντρο».
Στη συνέχεια κατασκευάσαμε τα ημερολόγια του σχολείου μας με πρώτες ύλες ξύλινα σανίδια και παλιά cd, τα οποία και μεταμορφώσαμε με κέφι και φαντασία σε καλαίσθητα ημερολόγια.
Αφού γνωρίσαμε τη χρήση των χρωμάτων, της κόλας και του γκλίτερ προχωρήσαμε το ταξίδι μας στην τεχνική του ντεκουπάζ. Με κόλα, βερνίκι, πινέλα, χρώματα και χαρτοπετσέτες διακοσμήσαμε και στολίσαμε βάζα, μπουκάλια και γυάλινα υλικά, αλλά και άχρηστα για άλλους κομμάτια ξύλου και πλακάκια. Αφού γίναμε έμπειροι πια χειροτέχνες, αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε ακρυλικά χρώματα για να διακοσμήσουμε στο χέρι πλακάκια αλλά πλαστικά δοχεία, τα οποία και μεταμορφώσαμε σε γλαστράκια για λουλούδια. Όσο περνούσαν οι εβδομάδες, τόσο αυξάναμε και το βαθμό δυσκολίας των δράσεών μας, στο σημείο να φτάσουμε να χρησιμοποιήσουμε μπογιές για γυαλί και να στολίσουμε ποτήρια, βάζα και άλλα γυάλινα αντικείμενα.
Μια από τις πιο ευχάριστες δράσεις μας ήταν όταν φτιάξαμε πασχαλινές λαμπάδες, τις οποίες στολίσαμε με μπογιές ακρυλικές και την τεχνική του ντεκουπάζ. Με τη φαντασία και την καλαισθησία, με το κέφι και την ομαδική δουλειά φτιάξαμε όμορφα πράγματα και νιώσαμε μικροί καλλιτέχνες.
Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης μας είχαμε δύο ξεχωριστές δράσεις, η μία ήταν η επίσκεψη της κυρίας Μαριέττας Βόμπρα, η οποία μας βοήθησε και μας κατεύθυνε να φτιάξουμε πολύ όμορφα διακοσμητικά από ύφασμα και χάντρες, και γι’ αυτό την ευχαριστούμε πολύ.
Η δεύτερη ήταν η επίσκεψη στο χωρίο Ασώματος και συγκεκριμένα στο εργαστήριο κεραμικής τέχνης «ΙΔΡΙΑ» του Σταύρου Καλλονάκη, ο οποίος μας δέχτηκε φιλικά και φιλόξενα και μας έδειξε τη μαγεία της μετατροπής του πηλού σε ένα μικρό έργο τέχνης για το σπίτι μας.
Κάθε Πέμπτη για τρεις διδακτικές ώρες αφήναμε στην άκρη όλα όσα μας απασχολούσαν, ξεχνούσαμε τους ρόλους μαθητής και καθηγητής και γινόμασταν όλοι μια ομάδα εργασίας με σκοπό την έκφρασή μας μέσω της τέχνης και φυσικά την ψυχαγωγία μας.
Ολοκληρώνοντας αυτήν όμορφη σχολική δράση στο τέλος της χρονιάς, θεωρούμε πως εκπληρώσαμε όλους του διδακτικούς στόχους που είχαμε θέσει στην αρχή, αλλά και αποκομίσαμε ακόμα πιο πολλά, καθώς η επαφή με τη χειροτεχνία και την τέχνη μας δίδαξε πολλά.
Τσοβίλης Θεόδωρος
Εκπαιδευτικός Πληροφορικής MSc